lördag 26 februari 2011

A change for the worse?

Då Defendern i god Brittisk anda markerar revir lite här och där genom att undslippa sig små diskreta oljedroppar känns det angeläget att se till att inget går torrt. Servicedokumentationen är något bristfällig när det gäller oljebyten så för att kunna vara säker valde jag att ta på mig mekoverallen och börja nysta i saken.

När det gäller oljor så skall Td5-motorn ha 8 liter, växellådan knappt 3, fördelningslådan ca 2.5 och differentialerna ca 2 liter vardera. Allt utom växellådan kräver oljor av tämligen "normal" och lätt åtkomlig kvalitet. Växellådan däremot skall helst ha 2.7 liter av en "Rover approved" Texaco-olja vid namn MTF 94, en oljesort som i Landroversammanhang tillskrivs smått mytiska egenskaper. När alverna kör 4x4 har de MTF 94 i lådan. Vilket också förklarar priset. :-o

"Epic fail" (INTE min bil!)

Differentialerna, de stora "klumpar" som sitter på fram- och bakaxel, var lagom att börja med. Det finns en urtappningsplugg i botten och en påfyllningsplugg ungefär på mitten. Den sluge öppnar påfyllningspluggen först så att han vet att han kan fylla på INNAN han dränerar den gamla oljan. Båda pluggarna har 1/2" fyrkantsfäste för vanligt spärrskaft/lednyckel, mycket praktisk. Den gamla oljan var riktigt rälig så det var troligtvis rätt beslut att byta. Ficklampan visade att dreven där inne åtminstone inte såg märkbart trasiga ut.

Fördelningslådan skall ha samma olja som diffarna så den kändes logisk att fortsätta med. Även här började jag med påfyllningspluggen. Den krävde en stunds övertalning och när den slutligen lossade var hela lådan på dåligt humör och spottade efter mig. Den som bytte olja senast har uppenbarligen använt en pump med bra flöde vid återfyllningen och på detta sätt överfyllt lådan. Jag kände plötsligt en enorm sympati med de där stackars pelikanerna man fick fick se efter oljeläckan i Mexikanska golfen, de där med hela trynet insmort i tjockt svart klet. Argh.. (Blir förbannad bara jag tänker på det! Gillar pelikaner..)


Efter att ha sanerat större delen av mig själv var jag lite less på olja och valde att gå vidare med några filterbyten. Luftfiltret är av tämligen ordinärt snitt och sitter i en lätt åtkomlig burk längst in i motorrummet. Jag var tvungen att klättra dit. Bränslefiltret sitter på ramen i höjd med höger bakre hjulhus och "skyddas" av en rätt löjlig plåtprofil. Det ser ut som ett vanligt oljefilter förutom att det i botten har en ingängad sensor för att känna av vattenförekomst i bränslet. Inte direkt raketforskning att byta, däremot krävs att man genomför en enkel luftningsprocedur efteråt. Det var märkbart "blött" runt det gamla filtret och detta satt inte särskilt väl åtdraget, något som får mig att misstänka att det kan ha läckt en del diesel den vägen. Nya filtret drogs med ett moment i direkt proportion till rådande dieselpris.

Då motoroljan såg fräsch ut och hade bra nivå prioriterades detta byte ned till förmån för växellådan. Denna hade ett flertal tänkbara kandidater när det gällde pluggarna och jag blev tveksam. Istället för att göra något överilat tog jag en bild på spektaklet och kastade ut frågan på det alltid lika eminenta SLRK-forumet. Det tog under 15 minuter att reda ut vilka pluggar som skulle öppnas, vilka verktyg som krävs samt vad DEN oljan smakar... Om Allah är stor i morgon och OM jag hittar ett T55 torx-bit så får vi se om det här får någon fortsättning. Än så länge ser jag inget skäl till varför jag inte skulle få byta sista siffrorna i personnumret till 1337... ;-)

tisdag 22 februari 2011

Ut med det gamla!

Det må ännu vara lite tidigt att börja tala om vår och sånt men i takt med att den infallande strålningen i det synliga spektrat (liksom i IR om man har riktig tur) ökar så börjar livsandarna gäspa och sträcka på sig efter vinterdvalan. Ämnesomsättningen börjar gå upp, matlådorna* blir tyngre och längtan efter nya inlines börjar uppta processortid. Beach 2011 spikas och skivstången dammas av. Förnyelse är stridsropet!

Häromdagen initierades en av de största förändringarna på länge i och med att jag oavsiktligt lyckades separera vitala delar av mina glasögon ifrån varandra. Haveriutredning tillsattes omedelbart och rapporten visar på svår materialutmattning i flera bärande delar av konstruktionen. Fältmässiga reparationer återställde så mycket funktionalitet att glasögonen kan bäras förutsatt att man inte dansar disco och därtill helst har huvudet tankfullt på sned likt en dansk demonarkitekt som funderar på om han just ritat ett operahus eller en skateboardramp.

Besöket hos optikern var både angenämt och skräckinjagande om man börjar med synundersökningen och slutar med notan. Min syn är fortfarande så bra att jag enligt lagen om alltings jävlighet får köra bil utan korrektion (kraven är på tok för låga! Hu!). För att vara medelålders har jag tydligen väldigt ungdomliga ögon och övriga faktorer är väl inom parametrarna. Att välja nya bågar brukar vara en långdragen urvalsprocess som spänner över flera dagar men nu brådskade det ju att ersätta de trasiga varför jag och optikern genomförde en slags okulär variant på speed-dating. Han och hans kollegor parkerade mig framför en spegel varefter de likt sparvar med en gökunge i boet matade mig med en aldrig sinande ström av förslag. Detta gav snart som resultat att vi kunde börja definiera en del grova urvalskriterier och renodla urvalet tills det bara återstod ett par tre riktigt intressanta finalister. I detta skede gjorde jag som jag brukar; jag släppte sargen, kastade mig i bollhavet, röstade på riksdagspartiet med sötast vallokalsrepresentant... lät magkänslan bestämma helt enkelt.

Min mage har fruktansvärt bra smak enligt den gamla fina ekonomiska teorin att "dyrt är bra". Jag må inte ha världens bästa koll eftersom det var länge sedan jag handlade glasögon men det kostade mig nog en ny rynka i min väderbitna panna när jag lärde mig att kostnaden landade på 50% över vad jag ville minnas att jag betalat tidigare (solklart ålderstecken; "det var bättre förr och fy vad snapsen är dyr och var ÄR färdtjänsten..."). Jag ber att få återkomma med en utförligare rapport om "en vecka.. tio dar" när jag har ett resultat att visa upp, men kan väl tills dess släppa spoilern att framtiden för Rillemans nylle stavas "Gucci".

*(se "Socialism"; smittsamt virus, bäraren av samma kallas "sosse". I det tidiga stadie jag nu befinner mig intalar jag mig att jag "bara är så trött på maten på lunchrestaurangen..". Enda kända botemedel är större lottovinst.)

fredag 18 februari 2011

Vemdå jag munter...

Om man lägger ner massor med hårt arbete utan att märkbart komma någonstans så kämpar man antingen mot en jämnstark motkraft eller så färdas man i en cirkel. Båda alternativen är hopplöst frustrerande (förutsatt att man har fler mål i livet än att enbart omsätta energi och tid för träningens skull). Om uppdämd frustration skulle mätas i "ekvivalent massa TNT" så riskerar ett större cirkelrunt område med mittpunkt N 58° 25.674', E 15° 36.779' inom kort att förvandlas till en öken av Trinitit.

Sedan jag av glinen på jobbet öppet outades såsom varandes "medelålders" har saker inte riktigt varit sig lika. Ytterligare en spik i den väntande kistan slog idag när jag blev nostalgisk över en Casio G-shock.. "Oj! Dom var ju jättepoppis när jag var... ung..." Fan.

söndag 6 februari 2011

Bra eller anus?

Gårdagen tillbringades på Hedins Bil i Linköping tillsammans med lokalkapitlet av Svenska Landroverklubben. Anledningen till sammankomsten var firandet av... wait for it.. Svenska Landroverklubbdagen 2011! I sanning en begivenhet för de redan frälsta och mest en stillsam ursäkt att ta på sig skogsbyxorna, khakivästen och tweedkepsen medan man mumsade grillkorv och tårta i sällskap av andra med samma diagnos. (Jag ser en barbourjacka i min egen framtid... kanske en keps. Man är bara löjligt tills man går över gränsen till det "excentriska"! ;-)

En potentiellt viktig bit information nådde mig under tårtmumsandet; en ny modell av Range Rover är på väg ut på marknaden. Den har fått namnet Evoque, är något mindre än sina föregångare och uppenbarligen mer en "crossover" än en renodlad terrängbil. Jag har nu tagit del av informationen från tillverkaren och har lite blandade känslor. Vad tycker du? "För dig som borde välja en Subaru men inte kan släppa Landrover-drömmen"? Eller kanske "Nu en Landrover HELT utan sikt bakåt!" Ryktet säger att den kommer till Linköping framåt våren. "Fly-by-wire" har ju fungerat bra i jaktplan sedan några tiotal år men jag är skeptisk till att ha min terrängframkomlighet kopplad till knappar och vred snarare än spakar och mekaniska länkage. Ny teknik må ha bättre prestanda men samtidigt en väldigt binär tillförlitlighet; "antingen-eller". Min erfarenhet av den äldre mekaniken är att den fungerar "mer-eller-mindre" på en väldigt stor gråskala och att muskelstyrka och finess till viss del kan kompensera för mekanisk degradering. Defendern är ju bästa exemplet; den drar just nu märkbart åt höger vid inbromsning. Tills jag löst problemet bromsar jag bara när jag ska svänga höger! Det är så LÄTT att vara jag... :-)

Telefoni 4 dummies?

Har precis avnjutit en förklaring av vad modern mobiltelefoni handlar
om, levererad av en luttrad kvinna i 50-årsåldern.
"Det är iphones... iphones och touch och blättan blättan!"
Precis vad jag alltid misstänkt.

--
Skickat från min mobila enhet